Etykiety

poniedziałek, 6 maja 2024

CO NA OBIAD NA LOW FODMAP?

 Jaki obiad na LOW FODMAP?


Ostatnimi czasy moja dieta z powodu problemów zdrowotnych musiała skręcić w troszkę inną stronę. Przyszło mi się mierzyć z SIBO. Ten coraz bardziej popularny termin oznacza jednostkę chorobową zwaną przerostem bakterii w jelicie cienkim. U mnie objawiał się głównie wzdęciami i bólem brzucha. Towarzyszyła mi też senność, przewlekłe zmęczenia i gorsza kondycja psychiczna.

Jaka dieta przy SIBO, IBS?

Jednym z etapów leczenia SIBO (ale także i IBS) jest dieta ograniczająca fermentujące węglowodany czyli dieta LOW FODMAP. Jako, że tworzenie przepisów zawsze było moim konikiem nie kupowałam gotowego jadłospisu u dietetyka, tylko sama zajęłam się jego ułożeniem. Zasady diety low fodmap są dość trudne. Bardzo dużą ilość produktów musimy czasowo zupełnie wyłączyć z diety, a te dozwolone można jeść również w ograniczonych ilościach na posiłek. Listy produktów w internecie i książkach często się wykluczają i można się nieźle pogubić. Ja osobiście polecam aplikację MONASH (po angielsku, płatna) lub darmową FODMAP A-Z (również po angielsku). Na podstawie tych aplikacji można spokojnie samemu skomponować sobie dietę z dozwolonych produktów. Należy zaznaczyć, że faza, w której eliminujemy fermentujące węglowodany nie może trwać dłużej niż 6-8 tygodni ponieważ wtedy powoduje spore niedobory. Po tym czasie przechodzi się do ponownego wprowadzania zakazanych produktów i obserwacji reakcji organizmu by wiedzieć co ostatecznie oraz w jakiej ilości nam szkodzi.

Jak wspominałam wyżej dietę ułożyłam sobie sama i była to dla mnie spora przyjemność. Było parę potknięć po drodze ponieważ ten protokół żywieniowy jest pełen pułapek, ale ostatecznie osiągnęłam poziom master w diecie LOW FODMAP tworząc zdrowe i przy tym bardzo smaczne przepisy. 

Gdzie szukać przepisów low fodmap?

Na stronie TUTAJ dzielę się dużą ilością darmowych materiałów o LOW FODMAP.


Tu znajdziesz wpis z przepisem na chleb low fodmap. Pieczywo dozwolone na low fodmap to bardzo gorący temat.

Obiady low fodmap

Dzisiejszy wpis poświęcam obiadom na low fodmap, gdyż zauważyłam, że ten posiłek nastręcza zawsze najwięcej problemów.

Stworzyłam postą grafikę, która pokazuje (z przykładami) jak komponować obiady low fodmap?

Obiady low fodmap


Obiad to zazwyczaj schemat: mięso +węglowodany +warzywa

Mięso nie jest problemem ponieważ na low fodmap można każde. Kwestią problematyczną są węgle oraz warzywa. Na grafice macie podane dozwolone opcje.

Zupy LOW FODMAP

Jestem fanką zup i cieszę się, że na low fodmap nie musiałam z nich rezygnować. Bazę do zupy zrobimy dokładnie tak jak zwykle z tym, że należy pamiętać, żeby nie dodawać do niej cebuli i czosnku. Resztę składników zupy sprawdzamy w tabeli dozwolonych produktów. Spokojnie można jeść np. rosół, krupnik z kasza jaglaną czy pomidorową. Zabielić zupy można śmietaną bez laktozy.

Poniżej macie przepis na zupkę Ramen LOW FODMAP:

zupa low fodmap

Składniki:
🍜Bulion drobiowy lub na warzywach (bez cebuli i czosnku!)
🍜Jajko ugotowane na twardo
🍜Rzodkiewki
🍜Szczypiorek
🍜Boczek podsmażony lub szynka włoska (sprawdź skład, żeby było bez niedozwolonych słodzików!)
🍜Makaron ryżowy ugotowany wg przepisu na opakowaniu
🍜Sezam ziarna
Do gorącego bulionu dodaj wszystkie składniki. Można też przyrządzić np. z krewetkami lub kurczakiem czy wołowiną oraz pokombinować z warzywami (np. marchewka, pak choy czy papryką).

Obiady LOW FODMAP przepisy

Jeśli nadal nie czujecie się na siłach tworzyć własne obiadowe przepisy low fodmap to polecam mojego ebooka 30 OBIADÓW LOW FODMAP dostępny TUTAJ

obiady low fodmap przepisy

W ebooku obiady typowo domowe, makarony, wersje na słodko, orientalne i obiady na szybko (przygotujesz je w 15 min).

Jeśli szukacie gotowego JADŁOSPISU LOW FODMAP – 7 dni, 4 posiłki dziennie to zajrzyjcie TU Do wyboru jest na ten moment opcja 1600 lub 1800 kcal.

Zapraszam też na GRUPĘ NA FACEBOOKU gdzie dzielę się codziennie darmowymi przepisami.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz